Меню
Як зробити школу безпечною: досвід США

Як зробити школу безпечною: досвід США

Author content: Valerii Zhukov

У 2014 році у Сполучених Штатах заснували громадську організацію “Партнерський альянс за безпечні школи” (PASS), в яку увійшли різноманітні громадські організації, освітні центри та виробники систем безпеки, щоб об’єднати накопичений досвід з побудови платформ безпеки у сфері освіти.

Головна мета – надати адміністраціям шкіл і вищих навчальних закладів набір ефективних інструментаріїв, а також необхідні знання для реалізації багаторівневої загальнонаціональної програми “Безпечна школа”. У 2015 році за підтримки PASS у США опублікували методичний посібник під назвою: «Настанови щодо безпеки і захисту для шкіл». У методичних рекомендаціях наводяться практичні поради та приклади вдало реалізованих проектів, у тому числі інформація:

  • про конкретні дії, які допоможуть підвищити базовий рівень безпеки навчального закладу;
  • перевірені методи забезпечення безпеки і поширені помилки;
  • об’єктивний порівняльний аналіз ринку сучасних систем безпеки;
  • поради про те, як відрізнити які системи безпеки дійсно важливі, а які другорядні і призводять до зайвих витрат.

При цьому загальна платформа безпеки в американських школах, крім стандартних систем безпеки (зв’язок, сигналізація, відеоспостереження, контроль доступу і безпека інженерних мереж), містить наступні додаткові компоненти:

  • політика безпеки в навчальному закладі (внутрішні правила, процедури і обмеження);
  • кібербезпека мереж;
  • створення, так званої, кризової команди (доручення додаткових функціональних обов’язків з питань безпеки спеціально обраним співробітникам адміністрації навчального закладу та контроль їх виконання);
  • регулярні тренінги та навчання правилам безпеки всього персоналу і всіх учнів без винятку.

Фахівцями помічено, що незважаючи на неодноразові нагадування шкільному персоналу про важливість обмеження доступу сторонніх осіб у навчальний заклад, попри все періодично виявляються істотні проблеми у безпеці. Так, раптовий аудит систем безпеки в школах продемонстрував, що часто до навчального закладу можна вільно потрапити через бічні двері, запасні входи у їдальню або спортзал.

Кризове планування, як елемент Безпечної школи

У 2007 році спеціально створене управління з безпеки у школах, що входить до Департаменту освіти США, опублікувало брошуру під назвою «Практична інформація з кризового планування» («Practical Information on Crisis Planning»). У передмові до видання автори написали:

«Знання того, як швидко та ефективно реагувати в кризовий момент, має вирішальне значення для забезпечення безпеки наших шкіл і учнів. У розпал кризи не час починати з’ясовувати, хто і що повинен робити. У цей момент усі учасники (вся вертикаль згори донизу) повинні знати, що необхідно робити».

До кризових явищ американські фахівці з безпеки віднесли: стихійні лиха (землетрус, торнадо, ураган, повінь), суворі погодні умови, пожежі, екологічні катастрофи; загрози мінування, необхідність невідкладної медичної допомоги потерпілому, загрози загибелі учнів або співробітників адміністрації (самогубство, вбивство, природна смерть). Орієнтуючись на згаданий посібник, кожна школа має свій власний, затверджений «кризовий план» з покроковими діями та призначеними відповідальними особами, які відповідають за його виконання.

Варто зазначити, що у США для забезпечення безпеки навчальних закладів покладаються не тільки на технічні засоби охорони (металодетектори, відеокамери тощо). Величезна увага приділяється роботі психологів і класних керівників.

Втім, і сек’юриті в американських школах – це не вахтери (втомлені пенсіонери), які сидять на вході біля турнікету. Співробітникам безпеки шкіл ставиться в обов’язок пряме спілкування з учнями. Обов’язковою умовою є відстеження шкільних пліток про загрози самогубств, а також ретельна перевірка фактів залякування і погроз учнів принести в школу зброю або вибухові речовини. Більш того, окружні чиновники платять десятки тисяч доларів за програмне забезпечення, що дозволяє адміністрації шкіл моніторити профілі учнів у соціальних мережах, у тому числі здійснювати пошук за ключовими словами.

Безпечна школа: з чого почати

В сучасних українських реаліях, в умовах обмеженого бюджетного фінансування, перед керівниками навчальних закладів стоїть непросте завдання: максимально ефективно використати обмежені кошти. Тому, для підвищення рівня безпеки навчального закладу та уникнення зайвих витрат, керівникам необхідно зробити наступні кроки:

  • сформуйте (для себе) загальне уявлення про загрози, характерні для всіх шкіл або ВНЗ;
  • самостійно визначте вразливі місця в безпеці безпосередньо у вашому навчальному закладі і напишіть стислий бриф;
  • залучіть до процесу обговорення майбутнього режиму безпеки вашого навчального закладу представників батьківського комітету та активних учнів (або студентів). Погодивши з «активом» ключові моменти, в подальшому вам буде легше впровадити нові внутрішні правила, які не всім припадуть до смаку;
  • маючи бриф (чернетку технічного завдання) майбутньої системи безпеки, а також керуючись побажаннями «активу», можна приступати до спільної роботи з представником фірми-інтегратора. Разом з фахівцем складіть технічне завдання;
  • поділіть процес написання технічного завдання, проектні роботи та пусконалагоджувальні роботи на кілька етапів. Не варто йти на поводу у сумнівних інтеграторів і підганяти на ходу технічний проект під час монтажних робіт.

Система “Безпечна школа” встановлена, що далі?

Визначте функціональні обов’язки. Призначте відповідального за функціонування всієї системи безпеки та особу, яка його заміщуватиме. Йдеться не тільки про регулярну перевірку справності технічних засобів охорони, але й про контроль роботи співробітників охорони.

Персонал школи повинен знати, хто в разі надзвичайної події, не чекаючи «команди зверху» (від директора або проректора) буде телефонувати до служб швидкого реагування (МНС, поліцію або швидку допомогу). В ідеалі відповідальні особи повинні знати не тільки номери «гарячих ліній», але й міські і мобільні телефони оперативних чергових правоохоронних органів і служб швидкого реагування вашого району, міста.

Організовуйте регулярні тренінги з евакуації і «зворотньої евакуації». Поширена помилка багатьох керівників навчальних закладів – не проводяться навчальні тривоги з екстреним масовим входом у приміщення школи. Як правило, не розглядається ситуація, коли епіцентр раптової загрози для життя і здоров’я знаходиться біля території школи.

Створіть дублюючі канали систем екстреного оповіщення, у тому числі для повідомлення учням, їх батькам та персоналу про надзвичайні події, де можуть оголошуватися додаткові рекомендації та інструкції.

Викликати спеціаліста ІстаГрупп і замовити проект «Безпечна школа» для вашого навчального закладу можна тут.